Veel te compact kruispunt voor het verkeer dat er dagelijks passeert. Fietspad is bijna niet toegankelijk bij afslaan of oversteken door te hoge rand.
Quel est le sujet de votre idée ?
Er zijn volgens mij een aantal mogelijkheden om de verkeersveiligheid hier te verbeteren.
1) Een rotonde. Deze zou dan eventueel ovaal moeten zijn om een grotere draaicirkel voor auto's te bewerkstelligen, maar een rotonde zou de doorstroming van het verkeer enorm verbeteren. Nu is het soms ellenlang wachten, zowel voor automobilisten als voor fietsers, om te kunnen opdraaien of oversteken op het kruispunt. Bovendien zou een rotonde ook een duidelijker beeld aan automobilisten geven van waar er fietsers kunnen 'opduiken'. Nu komen ze praktisch van overal en doen soms gekke toeren omwille van de slechte infrastructuur. Op een rotonde is er maar één 'route' die fietsers én automobilisten kunnen volgen. Dit zou dus ook de veiligheid van de zwakke weggebruikers ten goede komen.
2) Het kruispunt behouden voor auto's, maar voor de fietsers een tunnel voorzien parallel aan het kanaal (Vaartdijk), onder het kruispunt door, met een ondergrondse T-splitsing voor wie richting Baron Descampslaan wil (noordwaarts). De ruimte voor de aanleg van een tunnel wordt krap, maar lijkt me niet onmogelijk gezien de tunnels die al aanwezig zijn verderop langs het kanaal in Tildonk. Fietsers die rechts willen afslaan kunnen dan gewoon overal afslaan en komen geen auto's tegen. Fietsers die de Vaartdijk volgen (rechtdoor) gebruiken gewoon de tunnel. Fietsers die de Baron Descampslaan in zuidwaartse richting volgen (rechtdoor) kunnen gewoon de weg volgen. Fietsers die vanuit het zuidoosten komen (Vaartdijk) en die linksaf willen gaan eerst door de tunnel, maken een klein ommetje en steken dan de brug over - opnieuw geen conflicten met auto's. Fietsers die tot slot van over de brug komen en rechtdoor willen in noordwaartse richting, kunnen via de tunnel met een klein ommetje ook zonder conflicten op de juiste route geraken. Dit zou de verkeersveiligheid op dit kruispunt drastisch verbeteren.
Zie ook schetsen in bijgevoegde pdf.
Pour poster un commentaire, tu dois d'abord t'inscrire
Se connecter