Veilig onderweg in het verkeer
Veilig onderweg in het verkeer
Om de veiligheid op de weg te verbeteren, willen we alle Belgen een stem geven. We gaan samen met jou op zoek naar plaatsen in jouw buurt waar het verkeer een stuk veiliger kan.
3690
40
22
0
Ontdek en steun de ingediende voorstellen hieronder
Een wirwar van fietsers en voetgangers ingang station
duiding FIETS op tegels en lijning
Meld je aan om te reageren
Quartier résidentiel dénommé Ry del Praile. De nombreux véhicules de livraison y circulent trop rapidement. Je sais que les chauffeurs sont astreints à servir beaucoup de clients mais vu l'étroitesse dans les virages, il faut y aller lentement.
limiter la vitesse ou au minimum les intercepter pour les mettre au courant, les casse vitesse ne sont pas utiles, la chaussée est truffée de nids de poule (d'autruche parfois) et ne ferait qu'endommager les véhicules des riverains qui roulent plus ou moins lentement
Meld je aan om te reageren
Straat te smal, fietsers nemen tijdens de spits de beide rijvlakken in beslag. Met de auto wordt je zowel links EN rechts voorbij gestoken door fietsen.
Een bredere fietspad naast de rijweg.
Meld je aan om te reageren
Gevaarlijke kruispunten - groene en rode lichten tegelijkertijd - fietsstraten(verboden in te halen!!)
voorrang fietsers en voetgangers absoluut!
Meld je aan om te reageren
Te veel verkeer in het centrum van de stad, het verkeer staat ook dikwijls stil op drukke momenten
Het verkeer uit de stadskern weten, uitgezonderd de zwakke weggebruikers (voetgangers en fietsers)
Meld je aan om te reageren
Zebrapad waar auto's regelmatig gevaarlijke situaties creëren
Meer signalisatie
Meld je aan om te reageren
Fietsers die moeten oversteken ontmoeten zeer vaak snel rijdend gemotoriseerd verkeer komende om de bocht van Groenstraat tegen.
snelheidsremmers in de bocht. attentieborden ( let op overstekende fietsers o.d.)
Meld je aan om te reageren
Gevaarlijke toestanden voor en met fietsers
Oversteekplaatsen, verkeerslichten, goede fietspaden
Meld je aan om te reageren
carrefour très dangereux, aucune visibilité, traffic dense et trop rapide
feu rouge
Meld je aan om te reageren
Er is geen verlichting op dit jaagpad, geen signaletica, geen borstwering om de Dender niet in te rijden.
Tenminste borstwering plaatsen!
Meld je aan om te reageren
Onduidelijke signalisatie voorrang van rechts + voet-/fietspad dat de Speelhofdreef kruist (het is zone 50 in de straat, maar veel auto's rijden er te snel. Kinderen die van school komen fietsen soms gewoon over zonder uitkijken)
Verkeersdrempel
Of
Asverschuiving
En duidelijke signalisatie!
Meld je aan om te reageren
Afslaan naar rechts en ondertussen een tram zonder melding ervan , levengsgevaarlijk, alsook fietsers komen daar terug op de baan
* extra rood of groen licht voor rechts afdraaiend verkeer ifv tram of niet
* fietsers daar niet op de baan laten komen
Meld je aan om te reageren
Op dit punt steken heel veel fietsers, voetgangers en steps over. Die moeten wachten op het groen licht wat vaak te lang duurt waardoor er een ophoping ontstaat. Bovendien is de oversteektijd te kort.
Sneller en langer groen licht voor de fietsers en voetgangers.
Laat doorrijdende fietsers op de plantijn en moretuslei ook stoppen voor het rood licht zoals de wagens om zo het kruisen conflictvrij te maken.
Meld je aan om te reageren
Fietsen in het centrum van Borgloon is levensgevaarlijk in de smalle straatjes, waar ook nog auto's zijn toegelaten op een geaccidenteerd wegdek.
Het centrum autoluw maken, geldt trouwens voor de meeste steden.
Meld je aan om te reageren
De strook om rechts in te slaan op de Gistelsesteenweg richting Brugge, tevens busstrook, zorgt voor verwarring. Sommigen rijden daar rechtdoor. Sommigen die rechts afslaan, nemen een te grote bocht, wrdr mensen die rechtdoor willen, moeten remmen.
Voetgangers en fietsers apart groen geven en dan niet meer voorsorteren. Busstrook weglaten, want die is sowieso maar kort, dus is dit een significante tijdswinst voor bussen? Zo bekom je maar 1 vak meer en valt de verwarring met invoegen bussen weg.
Sowieso steken fietsers ook soms gevaarlijk over. Dus aparte oversteektijd is veiliger.
Meld je aan om te reageren
Les buissons au milieu des bandes de la N4 obstruent la vue et empêchent de voir correctement si la voie est libre pour traverser.
Enlever les buissons
Meld je aan om te reageren
Fietsers op het fietspad zijn bij afslaan naar zijstraten moeilijk te zien door geparkeerde auto's. Veel fietsers zijn sneller dan toegelaten 25 km/h
overal op de plantin-moretuslei veilige lichten zonder conflicten
Meld je aan om te reageren
Veel te veel auto's, fietsen en voetgangers die hun weg zoeken ten midden van openbarevoertuigen, trucks enzov... veel te weinig info voor iedereen
In stations en metro/bus/tram haltes kunnen bvb monitors zijn met bvb google map maar aangepaast aan openbare diensten en voetgangers. En belangrijk: openbare werken en nodige omleidingen/ alternatieve parcours. Ben bang on bepaalde treinstations bv Brussel zuid en Brissel noord: niet alleen de Roma, d dronkaards, de arme asielzoekers, de junkies, de voyous... ben bang om verloren te raken. De namen van de straten is niet genoeg. In de stations moest meer info gegeven worden over de gewenste bestemmingen en de betere manier om erbij te geraken. Vroeger waren er info punten, af en toe nog. Maar niet altijd en niet genoeg. Mosschien AI kan helpen? Elektronische infopunten?
Meld je aan om te reageren
Fietsers die van Huinegemstraat komen moeten samen de auto's oversteken. Laatste stuk Huinegem is heel smal en gevaarlijk voor fietsers. Op Steenweg zelf een gevaarlijke situatie: dubbel kruispunt:voor fietsers uit Mollestraat naar Steenweg.
Fietspad op Steenweg richting Aalst in beide richtingen toelaten zodat fietsers richting Brussel daar niet moeten oversteken. Ter hoogte van kleuterschool, naast zebrapad, oversteekplaats voor fietsers maken.
Meld je aan om te reageren
Zeer gevaarlijk voor fietsers, zeker wanneer het donker is. Sommige auto's die moeten afslaan, weten niet dat ook fietsers groen licht hebben.
Een fietstunnel of een alternatief veilig fietspad, dat niet langs het drukke kruispunt loopt.
Meld je aan om te reageren
Te veel zones 30 waardoor chauffeurs sneller gaan rijden eens die zones voorbij
Zone 30 rond scholen enkel tijdens de schooluren en in het centrum 50 toelaten
Meld je aan om te reageren
De Hoog- en Papestraat zijn sluipwegen, ook omdat de verkeerslichten op kruispunt N70- Kon.Fabiolalaan voorrang geven aan vlot verkeer op de N70 . Hoogstraat en Papestraat zijn fietswegen naar basisschool Staakte.
Een betere afstelling van de lichten op het kruispunt zodat de wachttijd op de K.Fabiolalaan korter wordt en verkeersdrempels in (het begin van) de Hoogstraat. Een extra wegversmalling in de Papestraat zou ook helpen. = een weginrichting die snel verkeer verhindert.
Meld je aan om te reageren