We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Ontdek het thema

Veilig onderweg in het verkeer

De auto staat nog altijd prioritair op de eerste plaats bij het ontwerpen van wegen, het regelen van verkeerslichten en dergelijke.

Mogelijke oplossing

- Lichten afstellen in functie ten eerste van openbaar vervoer, daarna voor de voetgangers, dan voor de fietsers en dan pas voor de auto's. - Ook belangrijk bij het vermijden van conflicten op een kruispunt is dat het niet alleen gaat tussen conflicten tussen auto's en zwakke weggebruikers, maar ook om de conflicten tussen de zwakke weggebruikers onderling. Op een kruispunt alle lichten voor voetgangers en fietsers gelijktijdig op groen te zetten, geeft een chaos waarbij voorrang van rechts begint te tellen. Waarom wordt dit niet gedaan met de lichten van de auto's? - Mensen die straten ontwerpen, zouden na de werken wel eens zelf met een camion, bus, tram, auto, fiets en als voetganger over de straat mogen lopen, om te zien wat er allemaal fout zit.
0
Meld je aan om te reageren

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u eerst registreren/aanmelden.

Aanmelden

Reacties