Bv. het centrum van Kuringen = straat vanaf het kanaal naar centrum rond de kerk een ware 'bric à brac'. Met delen 'gewone' fietsstroken met wegversmallingen voor auto's, met stukken rode fietsstraat en met gedeelten van oranje 'semi' fietsstraat
Mogelijke oplossing
Ook in de randgemeenten moeten er veel meer fietsstraten komen. Net hier worden straten vaak als sluikwegen gebruikt en bijgevolg wordt er wat 'té vlotjes' gereden. Er moet ook controle zijn op de fietsstraten, want fietsers worden in fietsstraten gewoonweg voorbijgestoken door de auto's. De snelheidsbeperkende middelen die men nu gebruikt zijn vaak net gevaarlijker voor fietsers. Ik denk dan aan de wegversmallingen met groen-witte paaltjes e.d.. Veel auto's willen toch nog snel eerst erdoor, daardoor moeten ze zich vervolgens snel terug naar rechts uitwijken en als je daar dan als fietser rijdt..... of ze stoppen toch maar in feite té laat, waardoor ze zich op het laatste moment naar rechts van de straat moeten uitwijken, als je dan daar als fietser rijdt..... Bovendien is zo'n systeem uiterst vervelend voor de buurtbewoners: voortdurend stoppende en vertrekkende auto's. Niet alleen lawaai maar ook extra fijn stof zijn het gevolg. Gemeentebesturen moeten veel radicaler kiezen voor alternatieve vormen van verkeer bij voorkeur fiets en openbaar vervoer en dat kan alleen als de infrastructuur veilig genoeg is. Niet inzetten op beveiligen van de fietsgebruiker - die zien er meestal al uit gepantserde en lichtgevende kerstbomen - maar wel de fietsomgeving veilig te maken.
Om een reactie te kunnen plaatsen moet u eerst registreren/aanmelden.
Aanmelden