Gemengd verkeer motorvoertuigen versus fiets & voetgangers
Mogelijke oplossing
Verkeerstromen scheiden en openbaar vervoer meer kansen geven, het omgekeerde dus van het Hoppin project van de Lijn. Met hun bedoeling meer bussen in te zetten op de hoofdassen kan ik nog leven, alsook dat voor haltes die daardoor moeten verdwijnen alternatieven
worden voorzien zoals flexbussen. In de praktijk is men nogal ijverig om de eerste stap uit te voeren, terwijl de tweede stap op zich laat wachten, misschien wel in de hoop dat die stilletjes verdwijnt. Als dat niet de bedoeling is zou men beter "Hoppin" in zijn huidige vorm even stilleggen en waar het kan zelfs terugdraaien. Helemaal terugdraaien zelfs hoeft niet: kies gewoon een aantal "testzones" uit waar zowel de verbeterde hoofdassen én de alternatieven samen worden ontwikkeld. Uit die ervaring kan geleerd worden en hoeft niemand in de kou te staan. De hoofdassen kunnen trouwens nog aan belang winnen wanneer men eens "out of the box" gaat denken en de trams/bussen zodanig uitrust dat zij ook fietsen aan boord kunnen nemen. Als daarvoor een apart circuit met eigen haltes moet ontwikkeld worden dan is dat maar zo. Voor bussen heb ik trouwens onlangs nog een mooi voorbeeld gezien tijdens een korte vakantie aan de Moezel in Duitsland. Daar reed een lijnbus met een aanhangwagen, speciaal ontworpen om fietsen mee te nemen. Die aanhangwagen leek heel goed op de wagens die in Antwerpen worden gebruikt om deelfietsen terug op hun plaats te brengen. Voor trams moet iets gelijkaardigs mogelijk zijn, zeker wanneer men bedenkt dat (gevaarlijke) e-steps en vouwfietsen wel toegelaten zijn. Ook het VBO idee om meer vracht 's nachts te kunnen lossen is bespreekbaar, zij het wel volgens het voorstel van prof . Dirk Lauwers (UA): overladen van goederen van grote vrachtwagens naar bestelwagens . Mits wat creativiteit kunnen die na hun vracht te hebben gelost omgebouwd worden tot mini autobussen (n omgekeerd). Het betekent natuurlijk wel een medische keuring + een bijkomende opleiding voor de chauffeurs die zowel voor goederen- als personenvervoer zouden worden ingezet. Dat is niet onoverkomelijk. Iets gelijkaardigs is ook denkbaar door de oude PCC trams die in Antwerpen nog rijden om te bouwen tot goederentrams, vooral dan voor pakjes (ADR en zware bulktransporten komen natuurlijk niet in aanmerking). Als "testcase" volstaat het eens een verbinding te voorzien tussen de terminus in Zwijndrecht (lijn 3) en de terminus aan de luchtbal (lijn 1 & 6), zonder haltes onderweg.
Om een reactie te kunnen plaatsen moet u eerst registreren/aanmelden.
Aanmelden