We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Ontdek het thema

Veilig onderweg in het verkeer

Het voetpad tussen het station van Brugge en de tunnel onder de Albert I-laan (Boeveriestraat) is zeer smal en ligt naast een druk tweerichtsfietspad.

Mogelijke oplossing

De situatie is enkele tientallen jaren geleden ontstaan. De voetgangersverbinding tussen station en Boeveriestraat gebeurde oorspronkelijk in bijna rechte lijn, langs de buitenvesting, via een zebrapad op de Albert I-laan. Wegens de drukte werd het zebrapad vervangen door een tunnel en het pad langs de buitenvesting loopt nu dood. De voetgangersverbinding verloopt nu langs de ring, is langer, is zeer smal en wordt nog versmald door verlichtingpalen en een dikke boom. Deze voetgangersverbinding wordt nu gelukkig weinig gebruikt (wie de omgeving kent en de mogelijkheid heeft vermijdt de omgeving), maar heeft een groot potentieel: het is de verbinding van het station met de omgeving van Boeveriestraat en Smedenstraat, met het nieuwe congresgebouw, met hotels, met geplande toeristische attractiepolen... Het kan via de Boeveriestraat ook een alternatieve weg (voor fietsers én voetgangers) van en naar 't Zand en het centrum zijn en zo de andere verbindingen ontlasten. Ik stel voor twee simpele brugjes over binnen- en buitenvesting te leggen waardoor het vroegere pad langs de buitenvesting rechtstreeks kan aansluiten met de ingang van de tunnel. Dergelijke brugjes over de vesten werden ook ingetekend ter hoogte van de Ketsbruggestraat op het grootschalige plan voor de herinrichting van de stationsomgeving, maar zouden hier een veel groter nut hebben.
0
Meld je aan om te reageren

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u eerst registreren/aanmelden.

Aanmelden

Reacties