Ontdek het thema

Veilig onderweg in het verkeer

het nieuwe circulatieplan moest voor een vlot en veilig verkeer zorgen, maar voor fietsers en voetgangers in bepaalde straten is het hectisch en levensgevaarlijk

Mogelijke oplossing

Er zijn te weinig veilige fietspaden. Men pakt uit met enkele mooie voorbeelden en terecht, maar in het centrum is het levensgevaarlijk. Kijk eens naar de breedte van de rijbanen in nieuw aangelegde straten (bv. Geraardsbergsestraat) is een instroomstraat naar het centrum. Bij de heraanleg had men prachtige brede voetpaden voorzien, evenwel had de fietser geen plaats meer in het verkeer en heeft men het grootste deel van de voetpaden omgevormd tot fietspaden. Het is een eenrichtingsverkeer en de fietsers die naar het centrum rijden kunnen niet naast de auto's benedenwaarts rijden , dus rijden ze in tegengestelde richting van het fietspad naar naar boven leidt richting groot rond punt. Er kan de fietsers niets kwalijk genomen worden omdat ze anders heel dikwijls in file staan achter de uitlaten van auto's. Op papier was dit misschien haalbaar, maar de auto's , camions en bussen hebben enkel ruimte voor hun voertuig. Een oplossing zit er hem misschien in om voor het Colinetplein een afsplitsing te maken voor het verkeer richting centrum en voor diegenen die moeten afslaan richting Colinetstraat , Kalfstraat en St. Jobstraat. Een andere oplossing is de rijrichting St. Kamielstraat terug omkeren zodat de straat een stuk ontlast wordt. Men wil een leefbare stad, maar de Geraardsbergsestraat moet heel wat verkeer verwerken sinds het circulatieplan,. Ik hoor van de mensen die ofwel in centrum Aalst wonen of voor hun beroep - zoals dokters, verpleegkundige, thuishulpen in Aalst moeten zijn dat ze boos zijn en heel wat tijd door heel dat circulatieplan verliezen. Voor het milieu is het ook geen goede zaak
0
Meld je aan om te reageren

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u eerst registreren/aanmelden.

Aanmelden

Reacties